INFOPODATNIK.PL: PODATKI, PRAWO, FINANSE, BIZNES, GIEŁDA, INFORMACJE

Oprogramowanie ERP – klucz do sukcesu w branży e-commerce

11 maja 2021

Przy dość dynamicznym wzroście sprzedaży, jaki odnotowało wiele internetowych sklepów w ostatnim czasie z powodu pandemii wirusa Sars-Cov-2, coraz trudniej zapanować nad biznesem tylko z pomocą dedykowanego oprogramowania e-commerce. Przy dużej skali sprzedaży niezbędne do kompleksowego zarządzania internetową firmą staje się oprogramowanie ERP. Zobacz, jakie korzyści oferuje system tej klasy w branży e-commerce.

Boom w e-commerce

I choć od dawna obserwujemy w Polsce szybki rozwój branży e-commerce, to rok 2020 nadał temu procesowi nowej dynamiki. Skokowy wzrost sprzedaży w sklepach internetowych oczywiście jest efektem pandemii wirusa Sars-Cov-2. Polski rynek e-commerce w ostatnim roku odnotował najwyższy wzrost od kilkunastu lat, prawie 26% licząc rok do roku. Wszystko wskazuje, że ten trend utrzyma się w najbliższych latach, nawet po zakończeniu wszystkich obostrzeń związanych z koronawirusem i ponownym otwarciem galerii handlowych. Eksperci wskazują, że już w roku 2025 rynek handlu internetowego będzie stanowił prawie 20% całego rynku handlu detalicznego.

Nowe wyzwanie

Skokowy wzrost sprzedaży dla wielu sklepów internetowych to ogromne wyzwanie. Większość z nich do dzisiaj bazuje jeszcze na zwykłych systemach e-commerce wspieranych przez oprogramowanie finansowo – księgowe. W związku z tym wiele operacji musi być wykonywanych ręcznie, a pracownicy nie mają dostępu w czasie rzeczywistym do informacji o produktach, aktualnych stanach magazynowych, cennikach i promocjach. Uniwersalne oprogramowanie sklepu internetowego nie dość, że nie pozwala całościowo zapanować nad elektronicznym biznesem, to jest na dodatek powodem wielu problemów, takich jak m.in. błędne adresowanie przesyłek czy utrzymywanie dalekiego od optymalnego poziomu zapasów. Brak automatyzacji w przepływie danych powoduje opóźnienia w dostawie zamówionych towarów, a to bezpośrednio przekłada się na niski poziom satysfakcji klientów, większą liczbę zwrotów i w efekcie – utratę przychodów.

Gotowa platforma e-commerce to za mało

Rozwiązaniem wszystkich problemów wynikających z niedoskonałości gotowego oprogramowania sklepów internetowych jest zastosowanie aplikacji klasy ERP do całościowego zarządzania internetowym biznesem. Wielu przedsiębiorcom to może wydawać się zbytnią fanaberią i niepotrzebnym wydatkiem. Można się zgodzić, że o ile w przypadku małego sklepu sprawdzi się dedykowane oprogramowanie, tak w przypadku większego biznesu staje się ono niewystarczające. Przy dużej skali biznesu system ERP to optymalne narzędzie do kompleksowego zarządzania e-sklepem. Fundamentalnym zagadnieniem w procesie tworzenia naszego rozwiązania Comarch e-Sklep jest integralność z systemami klasy ERP. Nasze rozwiązanie jest integralną częścią systemów Comarch ERP, co daje naszym klientom kompleksową obsługę procesów biznesowych. Zaczynając od zarządzania stanami magazynowymi, poprzez integrację z firmami kurierskimi oraz zarządzanie bazą klientów, aż po procesowanie zamówień i finalne wystawienie dokumentów rozliczeniowych. Dodatkowo integracja e-Sklepu systemem ERP pochodzącym od jednego producenta gwarantuje stabilność działania i łatwy proces integracjipodkreśla Karolina Trela – product manager e-Commerce, Comarch.

System ERP

System ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to oprogramowanie stworzone do całościowego zarządzania przedsiębiorstwem, a ściślej rzecz ujmując, do planowania zasobów przedsiębiorstwa. System oparty jest o jedną bazę danych, w której są gromadzone i przetwarzane dane i informacje ze wszystkich obszarów działalności firmy - na przykład szczegółowe informacje (dostarczane przez pracowników podczas wprowadzania danych kontrahentów, fakturowania, księgowania), dotyczące sprzedaży – np. liczba zamówień, stan płatności, suma sprzedaży netto, stany magazynowe czy dane teleadresowe klientów. Ponadto oprogramowanie ERP pozwala na zautomatyzowanie wielu czynności, takich jak choćby automatyczne generowanie zamówień na towary, które się kończą. To zwalania pracowników z obowiązku monitorowania zasobów magazynowych. Dzięki modułowej budowie systemów ERP każda firma może korzystać tylko z tych funkcjonalności, których aktualnie potrzebuje. To pozwala zoptymalizować koszty obsługi. W dowolnym momencie system można rozszerzyć o kolejne moduły. Zastosowanie systemu ERP w zarządzaniu sklepem internetowym zapewnia szereg korzyści:

  • Wysokie bezpieczeństwo przechowywania danych,

  • Eliminacja ryzyka popełnienia błędu (nie ma konieczności wprowadzania danych w różnych modułach),

  • Szybki dostęp do analiz biznesowych,

  • Efektywne zarządzanie czasem pracy,

  • Redukcja kosztów.

System ERP pozwala na wykonywanie kluczowych czynności dla sklepu internetowego z jednego miejsca, między innymi sprawdzenie stanów magazynowych, wystawienie aukcji na platformach e-commerce typu Allegro, Amazon, Ebay czy Empik, czy zamówienie kuriera.

Wielki krok w rozwoju

Eksperci i przedsiębiorcy zgodnie przyznają, że zaimplementowanie systemu ERP do obsługi sklepu internetowego to wielki krok na drodze biznesowego rozwoju. – Posiadanie systemu ERP daje właścicielowi e-Sklepu kontrolę nad procesami sprzedaży w firmie. Począwszy od kontroli stanów magazynowych oraz ich automatycznej aktualizacji zarówno w samym e-Sklepie, jak i współpracującymi z naszym rozwiązaniem platformami e-commerce, przykładowo Allegro. Systemy Comarch ERP to również sprawne zarządzanie bazą klientów, możliwość nadawania im specjalnych rabatów, limitów kredytowych lub indywidualnych cen, które potem są prezentowane po zalogowaniu w e-Sklepie. Do systemu ERP automatycznie spływają zamówienia złożone przez nasze rozwiązanie e-commerce, co przyspiesza proces realizacji zamówienia. Integracja z firmami kurierskimi i generowanie listów przewozowych, a następnie automatyczne wysłanie tej informacji do e-Sklepu oraz mailowo do klienta dodatkowo usprawnia cały proces i daje klientowi możliwość śledzenia zamówienia. Bezpośrednia integracja z systemami Comarch ERP umożliwia wygenerowanie elektronicznej faktury dla klienta tuż po rozliczeniu zamówienia oraz wysłanie jej w wiadomości e-mail wraz z informacją o zrealizowaniu zamówienia. Korzyści z takiej integracji jest bardzo dużo. Warto również podkreślić, że Comarch e-Sklep może zostać zintegrowany z jednym z czterech systemów Comarch ERP w zależności od wielkości firmy. Jesteśmy zatem w stanie zapewnić oprogramowanie i mikroprzedsiębiorstwom, i dużym firmompodkreśla Karolina Trela

Integracja oprogramowania e-commerce z systemem klasy ERP umożliwia obsługę wszystkich elementów związanych ze sprzedażą, także tych bardzo zaawansowanych, niedostępnych w większości rozwiązań e-commerce. System ERP oferuje m.in. takie funkcjonalności, jak: kompleksowa administracja magazynem lub wieloma magazynami w różnych lokalizacjach, tworzenie zaawansowanych analiz, związanych nie tylko ze sprzedażą, ale także z ogólną kondycją firmy, pełną obsługą księgowości i kadr, łatwą i szybką obsługą wielu sklepów.

Integracja systemu ERP z oprogramowaniem e-commerce dzięki automatyzacji wielu procesów pozwala także na odciążenie pracowników z wielu obowiązków, mogą się oni skupić na mniejszej ilości działań wymagających ich bezpośredniego udziału. Ponadto przepływ informacji staje się płynniejszy, co sprawia, że znika problem przekazywania częściowo zrealizowanych zamówień innym pracownikom. Nie ma także potrzeby wielokrotnego przepisywania tych samych danych, przechowywanych w różnych programach. To pozwala na skrócenie czasu realizacji zleceń i wyeliminowanie pomyłek.

Połączenie tych dwóch aplikacji to także istotna zaleta dla klientów sklepu internetowego. Nie dość, że zamówienia będą realizowane dużo szybciej, to klienci będą mieli pewność, że interesujący towar jest w magazynie i zostanie wysłany pod właściwy adres. Ten duet aplikacji daje także dostęp do zawsze aktualnych informacji dotyczących oferty sklepu i pozwala zapanować nad zwrotem towarów.

Jaki system ERP wybrać?

Przy wyborze systemu ERP, należy zwrócić uwagę, czy jego funkcjonalności dostosowane są do pracy sklepów internetowych. – Integracja e-Sklepu z systemem ERP powinna być przede wszystkim intuicyjna dla użytkownika. Właściciel sklepu internetowego, korzystając z systemu ERP, powinien w prosty sposób móc zarządzać swoim asortymentem, aktualizować informacje o towarach z jednego miejsca zarówno w zakresie cen, opisów, zdjęć, jak i obszarów związanych z pozycjonowaniem takiego towaru w sieci. Kolejną ważną kwestią jest automatyczna wymiana danych pomiędzy systemem ERP a e-Sklepem, co jest znacznym ułatwieniem dla użytkownika i pozwala na skupienie się na innych procesach w firmie. Bardzo ważną kwestią jest również wybór oprogramowania ERP. Najlepszym rozwiązaniem jest wybór oprogramowania od jednego producenta, co zniweluje problemy z integracją oraz wymianą danych pomiędzy e-sklepem a systemem ERP. Takie rozwiązanie oferuje firma Comarch podsumowuje Karolina Trela.

Podsumowanie

Dzięki integracji e-sklepu z systemem ERP można zwiększyć przychody i zyskać satysfakcję klientów. Trzeba pamiętać, że obok ceny, czas realizacji zleceń to główny czynnik decydujący o zadowoleniu klientów sklepów internetowych. A o to przecież chodzi!

Artykuł partnera

To może Cię zainteresować

Komentarze (0)